SP Gminy Oleśnica im. A. Mickiewicza w Oleśnicy

56-400 Oleśnica,

ul. Wileńska 32 a

tel. 71 314 02 36

Adres

56-400 Oleśnica,


ul. Wileńska 32 a


tel. 71 314 02 36


Kalendarium

Czwartek, 2024-05-09

Imieniny: Grzegorza, Karoliny

Porady logopedy

 Wspomaganie rozwoju mowy dziecka

Poprawna, staranna wręcz nienaganna wymowa jest bez wątpienia wizytówką każdego człowieka. Dlatego tak ważne jest, aby od najmłodszych lat kształtować u dzieci prawidłowe wzorce mowy i zwracać uwagę na właściwą technikę mówienia. Dbałość o język dziecka, to przede wszystkim inwestycja w jego przyszłość. Dlatego należy:  

             

  • Jak najwięcej rozmawiać z dzieckiem
  • Regularnie czytać bajki,   opowiadania, wiersze;
  • Rozwijać pamięć słuchową dziecka poprzez wyliczanki i słowne zabawy;
  • Zaakceptować leworęczność i indywidualne tempo rozwoju każdego dziecka;
  • Stwarzać dziecku okazję do wypowiedzenia tego, co przeżyło zobaczyło, obejrzało.

 

Rodzina to podstawowe środowisko kształtowania mowy dziecka 

Stosując się do powyższych wskazówek / zaleceń fundujemy dzieciom naprawdę BARDZO DOBRY START !

Drogi Rodzicu, pamiętaj

Dziecko jest cudzoziemcem, nie rozumie języka, nie zna kierunku ulic,  nie zna praw i zwyczajów. […] 

Potrzebny przewodnik, który grzecznie odpowie na pytanie”.

                                                                   Janusz Korczak

 

„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz,  jeśli nie wie – wytłumacz, jeśli nie może – pomóż” 

                                                                      Janusz Korczak

 

"Mowa jest zwierciadłem duszy człowieka i trzeba o nią dbać...".

                                                                            Leon Kaczmarek

Drogi Rodzicu, zechciej przeczytać:

Czym żyje Twoje Dziecko?

Dzieci wciąż krytykowane uczą się potępiać.

Dzieci wzrastające w strachu uczą się bać.

Dzieci wychowywane w atmosferze wrogości uczą się walczyć.

Dzieci, które spotykają się wciąż z politowaniem, uczą się użalać nad sobą.

Dzieci ciągle ośmieszane uczą się nieśmiałości.

Dzieci wzrastające pośród zazdrości uczą się, czym jest zawiść.

Dzieci bezustannie zawstydzane uczą się poczucia winy.

Dzieci otoczone tolerancją, uczą się cierpliwości.

Dzieci otrzymujące dość zachęty uczą się śmiałości.

Dzieci, którym nie szczędzi się pochwał, uczą się uznawać wartości.

Dzieci w pełni aprobowane uczą się lubić samych siebie.

Dzieci akceptowane, uczą się odnajdywać w świecie miłość.

Dzieci, które często słyszą słowa uznania, uczą się stawiać sobie cele.

Dzieci wzrastające w atmosferze wspólnoty, uczą się hojności. Dzieci otaczane rzetelnością i uczciwością uczą się, czym jest prawda  i sprawiedliwość.

Dzieci wychowywane w poczuciu bezpieczeństwa uczą się ufać sobie i innym.

Dzieci dorastające w klimacie przyjaźni, uczą się, jak wspaniale jest żyć.

Dzieci otoczone łagodnością, uczą się spokoju ducha.

(D.L. Nolte, Czym żyje Twoje Dziecko?” Rodzice w Szkole”, nr 3, 2000r.)

 

Dbajmy o to, by rozwój mowy u dzieci miał solidne fundamenty oparte na szacunku, zrozumieniu i empatii dla małego człowieka, który będzie wkrótce dorosłym. 

Dziecko ma prawo być sobą. Ma prawo do popełniania błędów.

Ma prawo do posiadania własnego zdania. Ma prawo do szacunku.

Nie ma dzieci –są ludzie”.

                                                                                Janusz Korczak

WADY WYMOWY

Utrudniają naukę czytania i pisania, wpływają negatywnie na samopoczucie

dziecka. Wady wymowy prawie zawsze można skorygować. Wymagają one tylko konsultacji logopedycznej, 

a następnie (na podstawie konkretnych zaleceń logopedy) systematycznej pracy z dzieckiem w domu.

 

PRZYCZYNY WAD WYMOWY

Często wady zgryzu lub uzębienia są przyczyną zaburzeń mowy. Jeśli zatem dziecko ma       widoczne        zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego

(nieprawidłową budowę podniebienia, rozrost trzeciego migdałka, widoczne

zniekształcenia w układzie szczęk i uzębienia- koniecznie wymaga konsultacji lekarza specjalisty, głównie ortodonty. Spis gabinetów ortodontyczno - stomatologicznych we Wrocławiu w ramach NFZ zawiera strona https://ortodonta.nanfz.pl>wroclaw (nie jest wymagane skierowanie od lekarza rodzinnego).

   OKOLICZNOŚCI, KTÓRE WPŁYWAJĄ NA  JĄKANIE U DZIECKA

Sposób w jaki osoby z otoczenia rozmawiają z dzieckiem

Stosunki panujące w obrębie rodziny

*Szybkie tempo mówienia.

*Przerywanie dziecku.

*Odgadywanie, co dziecko chciało powiedzieć.

*Rozpoczynanie mówienia zaraz, gdy dziecko przestało mówić.

 

*Nadmierne żądania wobec dziecka.

*Konflikt z dzieckiem z powodu dyscypliny.

*Pośpiech.

*Doświadczenia, które powodują,   że dziecko czuje się niepewne, niedowartościowane.

 

Szkolny logopeda to osoba, która dba  o poprawną mowę i wymowę uczniów. Zajęcia logopedyczne prowadzone są w formie indywidualnej. Objęcie ucznia pomocą logopedyczną trwa do czasu złagodzenia lub wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia pomocą logopedyczną.

Spotkania odbywają się 1 raz w tygodniu.  Po każdorazowych zajęciach do zeszytu ćwiczeń ucznia przekazywane są dokładne wskazówki do pracy z dzieckiem w domu. Podjęcie terapii logopedycznej oznacza konieczność utrwalania uzyskanych efektów, co osiąga         się       poprzez           wielokrotne    powtarzanie.   Stąd systematyczne, kilkuminutowe ale codzienne ćwiczenia Rodzica ze swoim dzieckiem są dużą pomocą w prowadzonej terapii logopedycznej, której głównym dążeniem jest przede wszystkim sukces dziecka.